Elemental 1.39[b] が来たよ

Version 1.4 discussion thread@公式フォーラム


 E:FEの開発が予定より遅れているようで、本来FEのAIを書く予定のFrogboy、手が空いたのでその間に一人で(他は全員FEやってる)v1.4目指してアイデアを練って、フォーラムでユーザーからのフィードバックを得ていて、その第一弾として1.39[b]がリリースされました。


以下、Impulseで公開されてる変更点


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------ Elemental v1.39 beta------
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  1. Training Times for soldiers reduced based on population
  2. Reduced reliance on critical sections to improve performance, decrease chances for a race condition
  3. Weapon and defense rolls are now bell curved (rather than a single strike attempt, many strike attempts are simulated for more normalized damage)
  4. AI bonuses reduced. At normal difficulty the AI gets the same stuff as player.
  5. ZOC reduced
  6. Quests no longer spawn at start of the game
  7. Level Up points increased from 3 to 5
  8. Capital prestige bonus increased to 1.0
  9. Sovereign now provides 1.0 research per turn
  10. Spell research cost reduced from 100 to 50 as its base
  11. Prestige penalty eliminated
  12. Low level improvement build time reduced from 5 to 1 turns
  13. The Constitution stat provides more HP than previously
  14. Constitution on base units increased from 4 to 5
  15. New debugging calls inserted (see debug.err)
  16. AI much more prone to cast spells in tactical battle
  17. Notable locations give more interesting stuff
  18. AI city management code optimized for performance
  19. City management placed in main thread for better multicore stability
  20. Path finding depth increased to allow for more reliable path finding
  21. Monsters less likely to attack cities, especially early game
  22. AI sovereign bug fixed, won't just wander to his death (thanks Cari!)
  23. Ranged weapon damage nerfed (crude bows from 4 to 3, cedar from 12 to 8 and long bows from 15 to 12)

一部抜粋意訳

  • 兵の生産時間が街の人口増加に応じて短くなった
  • 攻撃、防御の値が正規分布をとるようになった(#変に偏らず平均的になった)
  • AI NormalとPlayerが同条件になった(#難易度を上げるとAIのHPとかにボーナスがつく)
  • 街の勢力圏を減少させた
  • ゲーム開始時にクエスト発生をしなくした
  • レベルUPポイントを3から5に増加
  • 首都にPrestige +1.0追加
  • 君主に能力として研究ポイント +1.0追加
  • 法研究コストを半分に削減
  • Prestige ペナルティ廃止
  • ローレベルの施設建設時間を5から1ターンへ減少(#Hut, Workshop, Arcane Lab, Study)
  • Constitution からのHP計算式を変更し、ユニットのHP増加 (#多分 1 + CON x Level x 0.8)
  • ベースユニットのCONを4から5へ増加
  • AIがタクティカルバトルで、魔法をもっと使うようにした
  • Notable locations からもっと面白いものが得られるようになった
  • Path finding改善
  • モンスターの都市襲撃減少(ゲーム序盤は特に)
  • 弓のNerf


 全体的には、内政時間を減らしゲームのスピード感を増やそうとしている感じ。レベルアップポイント増加で、君主、チャンピオンが少し強くなるかも。Frogboy一人でやってるとこに、ややバギーな可能性を疑ってしまうがw、久しぶりにEWoMやってみようかという気が少し出てきたかも。


 で、ちょっと触ってみた感じ、序盤サクサク内政が進むのは好印象。
 けど、表示(説明テキスト、情報窓のアイコン、街情報)とゲーム上で実際の動作の食い違い(さらに表示もそれぞれバラバラの場合がある)が多く見られる。学生アルバイト1人雇って、1日ゲームさせてそのへんの表示の齟齬洗い出して欲しいわ、修正は1日もかからんでしょうに。(例:Beacon of Hope Prestige +10 と表示されるが実際は+1、新仕様の首都Prestigeボーナスが街詳細情報に表示されていない、など)