Elemental 1.39[b] が来たよ
Version 1.4 discussion thread@公式フォーラム
E:FEの開発が予定より遅れているようで、本来FEのAIを書く予定のFrogboy、手が空いたのでその間に一人で(他は全員FEやってる)v1.4目指してアイデアを練って、フォーラムでユーザーからのフィードバックを得ていて、その第一弾として1.39[b]がリリースされました。
以下、Impulseで公開されてる変更点
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------ Elemental v1.39 beta------
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- Training Times for soldiers reduced based on population
- Reduced reliance on critical sections to improve performance, decrease chances for a race condition
- Weapon and defense rolls are now bell curved (rather than a single strike attempt, many strike attempts are simulated for more normalized damage)
- AI bonuses reduced. At normal difficulty the AI gets the same stuff as player.
- ZOC reduced
- Quests no longer spawn at start of the game
- Level Up points increased from 3 to 5
- Capital prestige bonus increased to 1.0
- Sovereign now provides 1.0 research per turn
- Spell research cost reduced from 100 to 50 as its base
- Prestige penalty eliminated
- Low level improvement build time reduced from 5 to 1 turns
- The Constitution stat provides more HP than previously
- Constitution on base units increased from 4 to 5
- New debugging calls inserted (see debug.err)
- AI much more prone to cast spells in tactical battle
- Notable locations give more interesting stuff
- AI city management code optimized for performance
- City management placed in main thread for better multicore stability
- Path finding depth increased to allow for more reliable path finding
- Monsters less likely to attack cities, especially early game
- AI sovereign bug fixed, won't just wander to his death (thanks Cari!)
- Ranged weapon damage nerfed (crude bows from 4 to 3, cedar from 12 to 8 and long bows from 15 to 12)
一部抜粋意訳
- 兵の生産時間が街の人口増加に応じて短くなった
- 攻撃、防御の値が正規分布をとるようになった(#変に偏らず平均的になった)
- AI NormalとPlayerが同条件になった(#難易度を上げるとAIのHPとかにボーナスがつく)
- 街の勢力圏を減少させた
- ゲーム開始時にクエスト発生をしなくした
- レベルUPポイントを3から5に増加
- 首都にPrestige +1.0追加
- 君主に能力として研究ポイント +1.0追加
- 魔法研究コストを半分に削減
- Prestige ペナルティ廃止
- ローレベルの施設建設時間を5から1ターンへ減少(#Hut, Workshop, Arcane Lab, Study)
- Constitution からのHP計算式を変更し、ユニットのHP増加 (#多分 1 + CON x Level x 0.8)
- ベースユニットのCONを4から5へ増加
- AIがタクティカルバトルで、魔法をもっと使うようにした
- Notable locations からもっと面白いものが得られるようになった
- Path finding改善
- モンスターの都市襲撃減少(ゲーム序盤は特に)
- 弓のNerf
全体的には、内政時間を減らしゲームのスピード感を増やそうとしている感じ。レベルアップポイント増加で、君主、チャンピオンが少し強くなるかも。Frogboy一人でやってるとこに、ややバギーな可能性を疑ってしまうがw、久しぶりにEWoMやってみようかという気が少し出てきたかも。
で、ちょっと触ってみた感じ、序盤サクサク内政が進むのは好印象。
けど、表示(説明テキスト、情報窓のアイコン、街情報)とゲーム上で実際の動作の食い違い(さらに表示もそれぞれバラバラの場合がある)が多く見られる。学生アルバイト1人雇って、1日ゲームさせてそのへんの表示の齟齬洗い出して欲しいわ、修正は1日もかからんでしょうに。(例:Beacon of Hope Prestige +10 と表示されるが実際は+1、新仕様の首都Prestigeボーナスが街詳細情報に表示されていない、など)